fbpx

Hazai digitalizáció: nagy lendület, kis hatásfok

A Digiméter megmérte a digitális gazdaságot

A hazai kkv-szektor nagy része még épphogy csak belefogott a digitalizációba, bár minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart – derül ki a Digiméter 2020-as kutatási jelentéséből, melyet az Internet Hungary online konferencián mutattak be. Az adminisztrációs folyamatok terén egész jól állunk, de az értékesítés és marketing a legtöbb hazai cégnél még javarészt múlt századi eszközökkel folyik.

A Digiméter mintegy nyolcszáz hazai kkv körében végzett felmérésének célja egy reprezentatív index, a Digitális Versenyképességi Mutató létrehozása, illetve annak hosszú távú, folyamatos mérése és publikálása. Az idén augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság. Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze. Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Legjobban digitális pénzügyek terén állunk (61 pont), a leggyengébben az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.

A tevékenységi körök szerint nézve a mezőnyt nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek vannak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33). A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10%-ból is, melynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig értékesít külföldre is.

“Nem mondjuk az eredményekre, hogy jók vagy rosszak, csak azt szeretnénk rögzíteni, most mi a helyzet, hogy erre alapozva mérni tudjuk a változásokat” – mondta el Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting szakmai vezetője, a Digiméter egyik kezdeményezője. “A digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá” – tette hozzá a szakember.

Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy cég, várhatóan annál előrébb tart a digitalizációban – ami egyúttal azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég a digitalizációban, annál nagyobbra tud nőni! A 20 főnél nagyobb szervezetek átlagosan 48, míg az ennél kisebb cégek, mérettől függően, 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei vállalkozások majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.

“A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” – emelte ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.

“Az elemzésből rögtön kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer, vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” – mondta Ángyán Balázs, a Digimétert főtámogatóként segítő Számlázz.hu ügyvezetője.

A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a Digimeter.hu weboldalon lesznek elérhetőek az érdeklődők számára. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni a Digiméter indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést. A Digiméter idén nyár elején már felmérte egy egyszeri kutatásban a koronavírus rövid távú digitalizációs hatásait a hazai vállalkozásokra, amiből kiderült, milyen szervezeti és ügyfélkezelési kihívásokat okozott a kényszer-digitalizáció. Az ezzel kapcsolatos kutatási összefoglaló szintén megtalálható a Digiméter oldalán.

A Digiméterről

A Digiméter – Digitális Versenyképességi Mutató 2020-ban indult többévesre tervezett kutatássorozat, amely két évtizedes digitalizációs tapasztalattal rendelkező szakemberek részvételével, a SmartCommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo megvalósításában, valamint a Számlázz.hu főtámogatói és a Simplepay by OTP Mobil kiemelt támogató részvételével jött létre. További partnerek: Intren, Cégjelző – mint támogatók; MKIK Modern Vállalkozások Program – mint szakmai partner, Digital Hungary és HVG – mint médiapartner.

Részletes információk elérhetők a program honlapján, a digimeter.hu címen.

Kapcsolat:
Kovaliczky Tamás
kovaliczky.tamas@virgo.hu
+36 30 203 3946

Kapcsolódó letöltések

Sajtóközlemény 
PDF fájl
104 KB
Digiméter logo, PNG Digiméter logo
PNG fájl
21 KB
Digiméter logo, SVG Digiméter logo
SVG fájl
3 KB

 

Vegye fel velünk a kapcsolatot!

Az oldalon lévő tartalmak a Creative Commons 2.5 licenc feltételeinek megfelelően szabadon terjeszthetők.
Adatvédelmi nyilatkozat